EXPOSO QUE:

Atenent la deixadesa de l'Estat espanyol i les institucions europees a l'hora de mitigar els efectes dramàtics de les migracions i desplaçaments de refugiats que fugen de la misèria, les bombes i la guerra, que es troben bloquejats a les fronteres de diversos països, sense cap mena de recurs, i que cada dia hi perden la vida persones de totes les edats; Atenent que les Borges ha demostrat en diverses ocasions ser una ciutat solidària, com ara fa 20 anys durant la Guerra de Bòsnia; Atenent que aquest és un assumpte d'urgència i que el proper ple municipal no té lloc fins d'aquí uns 20 dies;

SOL·LICITO QUE

Donades les circumstàncies especials, l'equip de govern acordi, a través de la Junta de Govern o per la via ràpida que consideri oportuna, afegir-se a la Xarxa de Ciutats d'Acollida de Refugiats que s'està creant arreu del país i de l'Estat; Convoqui en una reunió oberta entitats i ciutadania en general per recollir idees i propostes i estudiar accions en comú; Obri un registre de famílies disposades a implicar-se en els processos d'acollida i, així, estar preparats d'immediat per sol·licitar la recepció de refugiats quan aquesta sigui operativa; Traslladi la necessitat d'accions similars a la resta d'ajuntaments de les Garrigues i al Consell Comarcal.

Considerem que els regidors no han de tindre privilegis respecte la resta de ciutadans

La Candidatura d'Unitat Popular (CUP) de les Borges Blanques retornarà les dues entrades que l'Ajuntament ha facilitat de manera gratuïta a tots els regidors i regidores de la corporació municipal per l'obra de teatre que es fa el divendres de Festa Major i que per al públic general té un cost de 10 euros (15 a taquilla). Considerem que regalar entrades a regidors i regidores, per a qui, a més, es reserva un lloc preferent (fila 4) és un privilegi injustificat, una distinció sense motiu entre representants i representats, i més encara quan aquest privilegi es fa extensiu als/les acompanyants de cada regidor/a, cosa que ascendeix la suma a un total de 260 euros. El regidor de la CUP, si assisteix a algun acte de pagament, abonarà el preu de l'entrada com qualsevol altre ciutadà.

Des de la CUP recordem que els regidors i regidores ja perceben retribucions i indemnitzacions per l'exercici del seu càrrec, que en el cas dels qui tenen responsabilitats de govern pot ascendir fins als 705 euros mensuals (25 en el cas dels qui estem a l'oposició). Establir distincions més enllà de les obligacions del càrrec respon a una concepció vella i classista de la política, que marca distàncies amb la ciutadania comú en lloc d'escurçar-les, tal com correspon en ple segle XXI.

Finalment, pels mateixos motius, renunciem també a l'aperitiu de Festa Major de divendres al migdia a què es convida el nostre regidor. Tot i que a la invitació rebuda és l'alcalde qui convida, hem demanat si la iniciativa va a càrrec del mateix alcalde o és l'erari públic qui paga l'aperitiu. Com que no en tenim resposta, i davant la sospita que és la ciutadania de les Borges qui, de nou, pagarà injustificadament la festa d'uns pocs, no hi participarem.

La Candidatura d'Unitat Popular (CUP) de les Borges Blanques alerta de l'elevat risc que té el premi Olivera d'Or al Borgenc de l'Any de caure en la partidització, ja que la majoria de membres del jurat (6 dels 11) pertanyen a un mateix grup polític o, almenys, han format part de la candidatura de CiU a les eleccions d'aquest mes de maig: alcalde, quatre regidors i un representant d'una entitat, que anava a la llista electoral i que en anteriors ocasions ha estat també regidor.

Sabem que aquesta combinació és circumstancial, però també creiem que és subsanable, per al bé dels mateixos candidats/es al premi, que tots es mereixen, i per al bé de la imatge del propi premi. Per això, amb l'objectiu de millorar el procediment d'elecció i fer-lo més plural, des de la CUP vam adreçar una sol·licitud a l'alcaldia, el 14 d'agost (dues setmanes abans de la deliberació), en què demanàvem que entre els regidors membres del jurat hi hagués representades també les altres forces polítiques del consistori, que van tenir més del 40% dels vots emesos a les eleccions i cinc dels tretze regidors del ple municipal. Les bases no ho impedeixen, ja que parlen només de “quatre regidors de l'Ajuntament de les Borges” sense especificar si han de ser de l'equip de govern o no, però la resposta ha estat que aquests regidors “han estat sempre integrants de l'equip de govern en cada moment existent, pel que s'ha optat per continuar amb aquesta tradició”.

Lamentem, per tant, l'oportunitat perduda d'obrir noves dinàmiques en favor de la pluralitat i la integració de diferents sensibilitats, cosa que s'hagués pogut fer amb un simple gest sense ni tan sols necessitat de reformular ni una sola frase de les bases del premi.

Lamentem, també, que mai fins ara, en els 27 anys d'existència del premi, cap altre partit no s'hagi qüestionat un sistema d'elecció que atorga tant pes a l'equip de govern de torn i que, a l'hora de representar l'associacionisme local, es quedi a mig camí, amb només cinc de les més de 30 entitats existents al poble. Si es vol que el premi sigui un reconeixement de consens ampli, per què no obrir molt més el jurat? Per què no optar, fins i tot, per un sistema d'elecció directa obert a tota la ciutadania?

Sigui com sigui, aprofitem l'avinentesa, ara que falten dies per a la deliberació, per felicitar ja el guanyador/a que surti escollit, perquè tots/es es mereixen un reconeixement. No és en els candidats/es que ens fixem, sinó en un sistema d'elecció que creiem molt millorable. Nosaltres, en la nostra línia, seguirem proposant opcions de millora en favor de la pluralitat i la participació ciutadana, encara que rebem sempre un no per resposta."

Pàgines